TTV Media har samarbetat med Marathongruppen, Sveriges största arrangör av motionslopp, sedan 2016. Vi producerar allt från reklamfilmer, livesändningar till highlightfilmer och korta klipp för sociala medier. Allt för att skapa en positiv bild av Marathongruppens evenemang, öka medvetenheten kring loppen och viljan att anmäla sig
Johan Stillman
Johan Stillman
Mats Bergendahl
Joakim Jarlsén
Inför Stockholm Marathon 2017 producerade vi den officiella Stockholm Marathonfilmen. Syftet var att visa det unika med Stockholm Marathon; stämningen, att man springer så centralt, alltid nära vatten och natur och samtidigt få fler personer att anmäla sig tidigt till loppet.
Vi tog fram konceptet ”Den ensamme löparen” där vi följer en person under både förberedelserna inför loppet då han springer på folktomma gator, men även under själva loppet då gatorna är kantade med hejande publik.
Resultatet blev att antalet tidiga anmälningar ökade med 1/3.
2019 var zombiehajpen som störst i media. Marathongruppen arrangerade STHLM Apocalypse – ett minst sagt annorlunda marathon där de tävlande fick ducka för hungriga zombies, ta sig förbi utbrända bilvrak och se till att inte halka på pölarna av låtsasblod.
TTV Media producerade highlightfilmen som setts av tusentals. Titta du också!
Att träna inför ett marathon kräver att man lägger ner mycket tid. Något som kan kännas svårt i sin vanliga stressade tillvaro. Med kampanjen Egentid ville vi visa att tiden man lägger ner inte bara är träning utan även ett ypperligt tillfälle att kunna koppla bort stressen och bara få tid för sig själv. Denna kampanj bestod i en längre film där vi följer 4 olika personer i deras stressiga vardag, men även när de får koppla av och bara vara för sig själva.
Filmen delades även upp i kortare sekvenser som användes som prerolls på t.ex. Youtube.
Det finns lika många anledningar att springa som det finns människor. Inför Tjejmilen togs konceptet #jagspringerför fram. Man ville visa att löpträning skall vara till tillgängligt ch enkelt för alla. Men många kvinnor upplever sig begränsade och till och med rädda när de skall träna. De vågar inte springa ensamma, på kvällen eller med hörlurar.
I reklamfilmen ”Jag springer för” intervjuade vi många kvinnor som fick berätta om varför de springer. De genuina uttalandena i filmen bildsattes med starka tjejer som visar att de vågar vara ute och springa.
Stockholm Halvmarathon har en annorlunda approach där man riktar in sig på en något yngre, urban, målgrupp. Marathongruppen inledde ett samarbete med den världskända och prisbelönta bartendern Emil Åreng. TTV Media tog fram konceptet ”Runners in bars…” där Emil Åreng skapade personliga drinkar baserade på de löparprofiler som han träffade i sin bar. I flera korta avsnitt får vi höra om vad som driver löparprofilerna och samtidigt inspireras till en riktigt god mocktail.
Sedan 2016 har TTV Media producerat Highlightfilmer för i stort sett alla Marathongruppens lopp. Med slimmade och effektiva team fångar vi känslan i loppen; både inför, under och efter. Highlightfilmerna redigeras och publiceras sedan endast några dagar efter loppet. Ett fint minne för alla som sprungit. Material från filmerna kan även användas för kampanjer när det är dags att släppa platser till kommande lopp.
Utöver highlightfilmerna har vi även gjort livesändningar från några av Marathongruppens lopp, t.ex. SM i marathon.