Kampanjen #TAMANSVAR
Kvinnojouren i Huddinge ville skapa debatt, diskussion och öka medvetenheten om mäns våld mot kvinnor. Man ville flytta fokus och lägga ansvaret på förövarna – männen. Man ville att man skall fråga ”varför slår han?” istället för ”varför går hon inte?”
TTV utvecklade kampanjen #TAMANSVAR som lanserades på internationella kvinnodagen. Kampanjen bestod av en serie olika filmer som släpptes regelbundet på aftonbladet.se och i sociala medier där filmerna skapade starka reaktioner och diskussioner.
Man ville att man skall fråga ”varför slår han?” istället för ”varför går hon inte?"
I samband med att BRÅ släppte sin årliga rapport lanserades en film som uppmärksammade problemet som aldrig verkar ta slut.
Dessutom producerade vi en VR-film där man som tittare blir ett barn som lever i en familj med en våldsam man. Filmen har visats för politiker och fått stor uppmärksamhet.
Kampanjen #TAMANSVAR nominerades till bästa digitala kommunikation av Sveriges kommunikatörer 2022.
Ingemar Falk
Mats Bergendahl
Anna Almgren
Johan Stillman
Joakim Jarlsén, Pärlan Lundkvist
Genom att visa våldsamma män i vardagen påvisar filmerna att förövare är vanliga människor, vanliga fäder. Möt Oskar, Mille och Klas i dessa korta 15-sekundersklipp.
För att politiker och beslutsfattare verkligen ska förstå hur det känns att vara ett barn i en familj med en våldsam pappa, tog TTV Media fram en VR-film där du är barnet.
Se hur politiker reagerade på upplevelsen i filmen bredvid: