Kampanjen #TAMANSVAR
Kvinnojouren i Huddinge ville skapa debatt, diskussion och öka medvetenheten om mäns våld mot kvinnor. Man ville flytta fokus och lägga ansvaret på förövarna – männen. Man ville att man skall fråga ”varför slår han?” istället för ”varför går hon inte?”
TTV utvecklade kampanjen #TAMANSVAR som lanserades på internationella kvinnodagen. Kampanjen bestod av en serie olika filmer som släpptes regelbundet på aftonbladet.se och i sociala medier där filmerna skapade starka reaktioner och diskussioner.
Man ville att man skall fråga ”varför slår han?” istället för ”varför går hon inte?"
I samband med att BRÅ släppte sin årliga rapport lanserades en film som uppmärksammade problemet som aldrig verkar ta slut.
Dessutom producerade vi en VR-film där man som tittare blir ett barn som lever i en familj med en våldsam man. Filmen har visats för politiker och fått stor uppmärksamhet.
Kampanjen #TAMANSVAR nominerades till bästa digitala kommunikation av Sveriges kommunikatörer 2022.
Ingemar Falk
Mats Bergendahl
Anna Almgren
Johan Stillman, Pär Lundkvist
Joakim Jarlsén, Pärlan Lundkvist
Genom att visa våldsamma män i vardagen påvisar filmerna att förövare är vanliga människor, vanliga fäder. Möt Oskar, Mille och Klas i dessa korta 15-sekundersklipp.
För att politiker och beslutsfattare verkligen ska förstå hur det känns att vara ett barn i en familj med en våldsam pappa, tog TTV Media fram en VR-film där du är barnet.
Se hur politiker reagerade på upplevelsen i filmen bredvid:
Vi på TTV Media är oerhört tacksamma, glada och stolta över utmärkelsen Årets VR-produktion från Swedish Learning Awards. Det är en av våra viktigaste produktioner på många plan och den förtjänar verkligen att lyftas.
Motiveringen lyder:
En otroligt gripande VR-produktion där deltagaren får uppleva en händelse ur ett utsatts barns vardag genom att från barnets synvinkel uppleva våld i nära relation. VR-dimensionen i produktionen skapar en stark emotionell koppling som skapar en värld man som deltagare inte kan lämna och påverka, precis som barnets verklighet. Ingen som ser produktionen lämnas oberörd och den sitter fast länge i deltagarens hjärta och hjärna. Denna produktion har en stor potential att belysa medvetenhet om barns utsatthet vid våld i nära relationer.