Scroll Top
Kvinnojouren Huddinge
ÖKA MEDVETENHETEN OM MÄNS VÅLD MOT KVINNOR

Kampanjen #TAMANSVAR

Kvinnojouren i Huddinge ville skapa debatt, diskussion och öka medvetenheten om mäns våld mot kvinnor. Man ville flytta fokus och lägga ansvaret på förövarna – männen. Man ville att man skall fråga ”varför slår han?” istället för ”varför går hon inte?”

TTV utvecklade kampanjen #TAMANSVAR som lanserades på internationella kvinnodagen. Kampanjen bestod av en serie olika filmer som släpptes regelbundet på aftonbladet.se och i sociala medier där filmerna skapade starka reaktioner och diskussioner.

Man ville att man skall fråga ”varför slår han?” istället för ”varför går hon inte?"

I samband med att BRÅ släppte sin årliga rapport lanserades en film som uppmärksammade problemet som aldrig verkar ta slut.

Dessutom producerade vi en VR-film där man som tittare blir ett barn som lever i en familj med en våldsam man. Filmen har visats för politiker och fått stor uppmärksamhet.

Kampanjen #TAMANSVAR nominerades till bästa digitala kommunikation av Sveriges kommunikatörer 2022.

PROJEKTGRUPP
PROJEKTLEDNING, KAM

Ingemar Falk

CREATIVE DIRECTOR

Mats Bergendahl

PRODUCENT & REGISSÖR

Anna Almgren

FOTOGRAF

Johan Stillman, Pär Lundkvist

REDIGERING & VFX

Joakim Jarlsén, Pärlan Lundkvist

SVENSSON X3

Genom att visa våldsamma män i vardagen påvisar filmerna att förövare är vanliga människor, vanliga fäder. Möt Oskar, Mille och Klas i dessa korta 15-sekundersklipp.

Oskar Svensson
Mille Svensson
Cleas Svensson
Brå statistik över kvinnor dödade i nära relationer
2020
2019
2018
2017
2016
2015
Virtuell verklighet

För att politiker och beslutsfattare verkligen ska förstå hur det känns att vara ett barn i en familj med en våldsam pappa, tog TTV Media fram en VR-film där du är barnet.

Se hur politiker reagerade på upplevelsen i filmen bredvid:

Tjoho, vi vann!
Learning awards 2024

Vi på TTV Media är oerhört tacksamma, glada och stolta över utmärkelsen Årets VR-produktion från Swedish Learning Awards. Det är en av våra viktigaste produktioner på många plan och den förtjänar verkligen att lyftas.

Motiveringen lyder:

En otroligt gripande VR-produktion där deltagaren får uppleva en händelse ur ett utsatts barns vardag genom att från barnets synvinkel uppleva våld i nära relation. VR-dimensionen i produktionen skapar en stark emotionell koppling som skapar en värld man som deltagare inte kan lämna och påverka, precis som barnets verklighet. Ingen som ser produktionen lämnas oberörd och den sitter fast länge i deltagarens hjärta och hjärna. Denna produktion har en stor potential att belysa medvetenhet om barns utsatthet vid våld i nära relationer.